Een nieuwe campagne gelanceerd door de Belgische Kansspelcommissie stimuleert het publiek bewust te maken van hun zaak.
De Belgische overheid heeft de Kansspelcommissie opgericht om online kansspelen te reguleren. Een van hun eerste initiatieven was een bewustmakingscampagne om de illusie van controle onder de aandacht te brengen. Dit is bedoeld om spelers te helpen begrijpen dat ze willekeurige kansen niet kunnen beheersen of voorspellen.
De meeste mensen verlangen naar een gevoel van veiligheid en geloven dat ze controle hebben over hun leven. Deze illusie van controle drijft de gokgewoonten van veel mensen aan, omdat ze ten onrechte denken dat hun geluk of spel macht over het spel heeft. In werkelijkheid hebben roulettespelers geen controle over de bal die op bepaalde nummers landt, ongeacht of het hun geluksgetal is. Evenzo spelen mensen die op hun eigen tactieken wedden een oncontroleerbaar roulettespel.
Commercial dat je gokken niet kan beinvloeden
De commercial begint met een groep mensen die darten terwijl ze worden gefilmd. De verteller stelt vervolgens dat kijkers hun waarnemingsvermogen kunnen gebruiken om te bepalen wat er zou gebeuren. De meest onwaarschijnlijke scenario’s doen zich echter voor in de commercial vanwege de willekeur van het toeval. Ten slotte wordt dit idee overgebracht door de slotregel die stelt dat het toeval niet kan worden gecontroleerd.
Het WK 2022 in Qatar
Het hoofd van de Kansspelcommissie is van mening dat grote sportevenementen zoals voetbaltoernooien een grote impact hebben op het gokgedrag. Daarom lanceert hij vlak voor het WK in Qatar een preventieve bewustmakingscampagne. Hij zegt dat veel deelnemers denken dat de uitslag van een wedstrijd al vaststaat en het belang van willekeurig toeval willen benadrukken.