Op 10 december lanceerde Staatsloterij weer een nieuwe campagne om de Oudejaarsloterij mee in te luiden. Het thema dit jaar is ‘Geloof in geluk’ en heeft als hoofdrolspeler het jonge zwarte katje Frummel. Dit is derde keer op rij dat Staatsloterij een dier in de campagnes gebruikt.
Nieuwe commercial
Na het hondje Frekkel in 2018 en het egeltje Freddie in 2019 lijkt de traditie zich voort te zetten met een schattig dier in de hoofdrol voor de commercial van de Oudejaarstrekking. Dit keer is het de beurt aan Frummel, een zwarte kitten die als laatste overblijft uit een nestje. Zijn nieuwe eigenaar twijfelt ook eerst omdat zwarte katten vanuit bijgeloof symbool staan voor ongeluk, maar toch besluit de man Frummel in huis te nemen. Hierom wordt hij meteen beloond, want het blijkt dat wanneer de kleine Frummel miauwt, zijn baasje steeds een beetje geluk krijgt. Zo blijkt de kitten luid te piepen wanneer zijn baasje mogelijk het winnende loterijlot probeert te kopen bij een standje. Maar het baasje kiest er liever voor om dit geluk over te dragen om een jong stel, door deze voor te laten met het kopen van het lot. Het stel is zoals te zien in de video net verhuisd en de vrouw is hoogzwanger, wat de eigenaar van Frummel overhaalt tot zijn besluit.
De commercial duurt 1 minuut 45 en wordt sinds 10 december uitgezonden in de reclameblokken op tv. Ook is de commercial terug te kijken op de website van Staatsloterij en op YouTube. Naast het televisiespotje is de campagne ook terug te horen op de radio, te zien op social media en bij retailers waar de loten te koop zijn. Ook worden er verschillende PR-acties opgezet, zoals speciale filters op Instagram.
Gaat om het symbool
Arno de Jong is de CMO van Nederlandse Loterij, waar Staatsloterij en de Oudejaarstrekking onder vallen. Hij vertelt dat Frummel een prachtige opvolger is van de vorige diertjes, omdat het verhaal van het zwarte katje echt bedoeld was om de mensen te raken. Daarnaast is Frummel volgens de CMO een geweldig symbool voor het zien van geluk in het geluk dat je anderen gunt.
Ook Darre van Dijk, de CCO van marketingbureau TWBA\NEBOKO dat de reclames voor Staatsloterij verzorgt, is te spreken over het idee achter Frummel. Zo vindt hij het mooi om te zien dat er juist voor is gekozen om een symbool voor ongeluk nu symbool te laten staan voor geluk. Hiermee wordt volgens Van Dijk getoond dat als je gelooft in geluk, dit kan zitten in zelfs de meest onwaarschijnlijke dingen en er veel mooie dingen kunnen gebeuren.
Vriendjes van Frummel
De reclame heeft niet alleen een positief effect op de spelers van de Oudejaarsloterij. Ook Staatsloterij zelf zag in Frummel een inspiratie om ook iets voor het geluk van de dieren te doen. Daarom heeft de loterij de handen ineen geslagen met lokale asielen en de organisatie Dierenasiels.com om ook de asielkatten hun momentje te geven. Onder het mom van Vriendjes van Frummel hangen er foto’s in bushokjes waar aandacht gevraagd wordt om katten in het asiel een huis te geven dat ze verdienen, met foto’s van de katjes erop.
Op de posters staan een aantal katten die nog een nieuw huis zoeken, maar er zijn natuurlijk nog veel meer katten die graag een warm mandje willen krijgen. Via de website van Dierenasiels.com kun je onder het kopje Vriendjes van Frummel alle katjes zien die het verdienen bij iemand te komen wonen.
Goede beoordeling
Het gebruik van de lieve dieren in de commercials van de Oudejaarstrekking bleek al eerder goed gewaardeerd te worden door het publiek. Zo wonnen beide voorgaande campagnes de Gouden Loekie voor beste reclamespotje van het jaar. Ook won de campagne met hondje Frekkel de Zilveren Effie voor beste marketing- en reclame campagne in 2019.